Bekkenbodem cursus

Voor iedereen die iets aan zijn bekkenbodemproblemen wil doen. De cursus zal u voorzien van nuttige tips en verantwoorde oefeningen voor de bekkenbodem.

De bekkenbodem heeft bij zowel mannen als vrouwen veel te dragen en te verdragen. Denk bv. aan de enorme prestatie die van de bekkenbodem van de vrouw gevraagd wordt tijdens de bevalling! Na een bevalling is het zinvol om gerichte oefeningen te doen om de bekkenbodem te versterken. Een maand na de bevalling kan al met de lessen begonnen worden.
Maar de bekkenbodem kan ook wat verzwakt zijn door veel zwaar tillen, langdurig hevig hoesten, veel staan op hoge hakken, een verkeerde ademhaling en operaties. De cursus is daarom geschikt voor iedereen die de bekkenbodem extra aandacht wil geven.

Tijdens deze cursus leert u door veel te oefenen de bekkenbodem- en buikspieren, spierketens, kringspieren en diafragma’s te versterken.
Door het doen van kringspieroefeningen zijn veel bekkenbodem-, rug- en incontinentieklachten te voorkomen, verbeteren of genezen.  Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de voorste sluitspier van de bekkenbodem te leren beheersen door het actief openen en sluiten van de ogen.
In een goed functionerend lichaam trekken alle kringspieren tegelijk samen en ontspannen ze zich tegelijkertijd, waarbij ze de ademhaling, spijsvertering en het urogenitaal systeem activeren. (nieren, urineleiders, blaas, urinebuis) Omdat alle kringspieren tegelijkertijd kunnen werken en van elkaar afhankelijk zijn bij het spannen en ontspannen, is het mogelijk de activiteit van een de onwillekeurige spieren te stimuleren door de willekeurige spieren te activeren. Kringspieren kunnen elkaar dus op afstand beïnvloeden. Zo bestaat in een goed functionerend lichaam een samenwerking door middel van spierketens tussen de verschillende kringspieren. Deze methode kan gezien worden als een totaal nieuwe manier om alles wat in het lichaam verzakt of verslapt is, hernieuwde spierkracht te geven.
Zo kan je bv. je blaas leren beheersen door de kringspieren om de ogen in een bepaald ritme samen te trekken en te ontspannen. Maar ook je houding verbeteren door mond- en tongoefeningen te doen.

Herkent u bij uzelf 1 of meerder zaken? Dan kan de cursus heel waardevol voor u zijn.
– ongewild urine verlies
– obstipatie
– prostaatklachten door een strakke bekkenbodem
– heel vaak moeten plassen
– rugpijn
– pijn in de onderbuik
– verzakking van bv. baarmoeder, darm of blaas
– holle rug
– bekkenbodemklachten door zwangerschap

Het is een cursus van 5 lessen, waarin intensief gewerkt wordt. Er wordt gekeken naar lichaamshouding en er worden veel oefeningen gedaan en besproken. Het is van belang dat de cursist thuis de aangereikte oefeningen regelmatig uitvoert.

De cursus kan zowel individueel of in groepsverband worden gevolgd.

Door deze cursus te volgen traint u niet alleen je bekkenbodem, maar verbetert u ook de houding,  gezondheid en gaat u anders lopen, zitten en staan.

Kosten:
Groepsles: minimaal 6 deelnemers: € 80,00 p.p. voor 5 lessen van 60 minuten.
Privéles: € 38,00 per les van 30 minuten.